Albánie - Gjirokastër a Berat

By Veronika - 9:34

Na cestě do Tirany jsme nemohli minout úžasné město Gjirokastër, které je jako další zapsáno na Seznam světového dědictví UNESCO. Ihned po příjezdu pochopíte proč. Toto původně osmanské město začalo vznikat díky stavbě pevnosti někdy ve 12. století. Pevnost sloužila na obranu města, jako vězení a dnes si ji můžete projít, podívat se na historické zbraně v muzeu a pokochat se výhledy na typicky kamenné střechy města.
Do hradu se dostanete malým stoupáním po cestě, při kterém se ale za teplého počasí pěkně zapotíte. Já jsem si samozřejmě nemohla nechat ujít ani obchůdky a téměř do každého nakoukla. Nejsem sběratel a málokdy si něco koupím, zvědavá jsem ale neskutečně. U vstupu do hradu jsme potkali pár z Kalifornie, kteří když slyšeli, že jsme z Česka, trvali na tom, že si musíme vzít české koruny, které jim zbyly po návštěvě Prahy. Chvíli jsme na ně koukali trochu zmateně, paní ale vytáhla tři stovky a nechtěla slyšet, že si to může vyměnit :D A tak jsme málem zbohatli na poctivých Američanech.

V prostorách pevnosti je kromě děl a jiných zbraní vystaveno taky malé bojové letadlo, kolem jehož přistání na půdě Albánie panují dohady a jak už to tak bývá, každý si to vyloží tak, jak se mu to hodí. U netradičního doplňku na hradbách sedm set let staré pevnosti se tak jistě pousměje nejeden návštěvník. Na hradě je tradičně také prostor pro folklorní festivaly a další společenské události, kterému dominuje kovová konstrukce ve tvaru kupole.

Večer jsme se ubytovali v Tiraně a druhý den ráno jsme opět vyrazili na cestu, tentokrát bylo v plánu město Berat, kterému se přezdívá město tisíce oken. I toto město v průběhu let čelilo nesčetným útokům a obléhání. Díky tomu, že se zde historicky vystřídalo několik mocností s různými náboženstvími a kulturami, je tu spousta rozmanitých památek. A jako asi každému městu, také Beratu dominuje hrad. Opět jsou z něj nádherné výhledy do okolních hor a protože tu zde pořád žijí místní lidé, má procházka starobylými uličkami zase trochu jinou atmosféru. Mezi hradbami najdete několik kostelů i mešit, i když některé jsou bohužel zničené a kromě zbytků obvodových zdí už můžete obdivovat jen minaret. Původní domy jsou ale opravdu krásné a určiě nesmíte vynechat i etnografické muzeum, které vás přenese o pár set let zpět. Cestou zpátky jsem samozřejmě nemohla vynechat výhled přes řeku na ikonické původní domy a protože jsou vidět vlastně hned při příjezdu, každý ihned pochopí, proč Berat dostal svou přezdívku.

Z Beratu jsme cestou zpět do Tirany navštívili ještě na pár hodin zbytky města Apollonia a užili si úžasný západ slunce :)